Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025
Sprawozdanie z realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” w Szkole Podstawowej im. Bolesława Prusa w Poświętnem rok szkolny 2023/2024
- Szkoła podstawowa
Całkowity koszt programu wyniósł 15.000 zł Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12.000 zł Wkład własny: 3.000 zł. Zakupiono 511 książek , w tym 158 lektur. Uwzględniono potrzeby dzieci niepełnosprawnych poprzez zakup książek z dużą czcionką, zakupiono teatrzyk kamishibaj i książki do teatrzyku oraz fotel do kącika czytelniczego.
Działania, które zostały podjęte w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 3:
- Wybór książek- rozmowy z uczniami i nauczycielami dotyczące zakupów nowości , planowanych projektów czytelniczych w poszczególnych klasach, konsultacje z RR oraz przeglądanie witryny Fundacji ABCXXI- CałaPolska Czyta Dzieciom, analizowanie portali internetowych poświęcone książkom dla dzieci i młodzieży, przeglądanie witryn internetowych wydawnictw, śledzenie nowości wydawniczych.
- Zakup zaplanowanych książek i wpisanie do księgozbioru biblioteki.
- Prezentacja zakupionych nowości w bibliotece szkolnej – wystawy nowości
- Organizacja pracy biblioteki jest dostosowana do potrzeb uczniów - uczniowie mają możliwość wypożyczania książek na przerwach, przed lekcjami i po lekcjach oraz na wakacje i ferie.
- Kontynuowano współpracę z Gminną Biblioteką Publiczną w Poświętnem . Współpraca obejmowała konsultacje w sprawie wyborów tytułów i zakupu książek , wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo, udział w imprezach czytelniczych organizowanych przez GBP spotkanie z pisarka – Celiną Zubrycką- uczniowie klas 2 i 3; wspólną imprezę czytelniczą - Noc Bibliotek 2022
- Poinformowanie rodziców o realizacji Programu NPRC w naszej szkole ze zwróceniem szczególnej uwagi na wartości wynikające z czytania dzieciom poprzez ulotkę przekazaną w czasie wywiadówki – ulotka
- Zaplanowanie i realizacja klasowych projektów czytelniczych i prezentacja wykonanych prac na forum szkoły.
Czytanie ma moc!!!
Nasze projekty czytelnicze – wystawa prac
Celem projektu „Czytanie ma moc”, który realizowali uczniowie z klas 1-8 naszej szkoły była promocja książek i biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego uczniom oraz popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży w związku z realizacją zadań Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
Każda klasa przygotowała projekt czytelniczy na podstawie książek zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Projekty te pozwoliły rozwinąć uczniom zainteresowania czytelnicze i plastyczne, dostrzec wartości wynikające z czytania książek, jak też integrowały grupy podczas wspólnego działania.
Uczniowie klasy I przygotowali projekt czytelniczy z wykorzystaniem serii książek Anieli Cholewińskiej -Szkolik „Misia i jej mali pacjenci” natomiast drugoklasiści czytali książki z serii „Czytam sobie” i zrealizowali projekt „Czytam sam i historię dobrze znam”. Wykorzystali tutaj tytuły : ‘Wielki Karol i mały Lolek. O Janie Pawle II”; „Historia pewnego statku. O rejsie Titanica”;”Komendant wolnej Polski. O Józefie Piłsudskim.”;”Apollo11.Opierwszej podróży na Księżyc”; ”Edison. O wielkim wynalazcy” oraz „Droga do Nobla. Historia Marii Skłodowskiej- Curie”. Uczniowie na podstawie tych lektur wykonali ciekawe prace plastyczne – lapbooki , albumy, plakaty, pudełko lekturowe . Wykazali się przy tym zaangażowaniem i pomysłowością. Uczniowie klasy 3 przygotowali plakaty na podstawie książek Joanny Krzyżanek „Byki Weroniki. Historyjki ortograficzne” oraz „Świnki Sabinki. Praktyczna matematyka”. Projekt trzecioklasistów nosił tytuł „Czytamy, bawimy się , uczymy”.
Uczniowie klasy 1 oraz dzieci z grupy przedszkolnej 0b wykonali ciekawy plakat z projektami okładek znanych angielskich książek Capitan Cook”, The Fly who told a Lie, Anne of Green Gables, Peppa Pig. Propozycje dzieci okazały się pomysłowe i kreatywne.
Uczniowie klasy 4 poznawali „Świat magicznego drzewa”. Na podstawie „Berła”,” Czasu robotów”,” Olbrzyma” wykonali interesujące lapbooki, które zachęcają następnych czytelników do poznania niesamowitych przygód bohaterów serii „Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki.
Piątoklasiści poznawali książki przygodowo- detektywistyczne z elementami historii z serii „Pan samochodzik…” autorstwa Zbigniewa Nienackiego . Podczas projektu „Niesamowite przygody pana Samochodzika” na podstawie” Księgi strachów”, „Zagadek Fromborka”, „Złotej rękawicy” oraz „Templariuszy” powstały ciekawe gry planszowe, które zachęcają do sięgnięcia po książki z tej serii .
Uczniowie klasy 6 zainteresowani historią wykonali plakat na podstawie książki Arkadego Fiedlera „Dywizjon 303” natomiast „klasowi przyrodnicy „ do swojego plakatu wykorzystali książki o zwierzętach.
„Nieprzeciętni” to tytuł projektu klasy 7, podczas którego młodzież poznawała nieznane fakty z życia sławnych Polaków oraz wpływu ich dzieciństwa na dalsze losy i życiowe wybory. Uczniowie wykonali portfolio dotyczące Aleksandra Fredry , Jan Czocharskiego – ojca elektroniki, Marii Skłodowskiej-Curie, Mikołaja Kopernika oraz Józefa Piłsudskiego . Prace powstały na postawie książek Anny Czerwińskiej – Rydel oraz Katarzyny i Pawła Ziemniskich.
Natomiast młodzież z klasy 8 swój projekt czytelniczy poświęciła Powstaniu Warszawskiemu zgłębiając problematykę udziału młodych ludzi w powstaniu na podstawie książek „Zaklęcie na w” Michała Rusinka , „Mój tato szczęściarz” Joanny Papuzińskiej oraz komiksu „Powstanie warszawskie „ tom 1. Uczniowie wykonali plakat z cytatami pochodzącymi z przeczytanych lektur.
Wszystkie przygotowane przez uczniów prace projektowe zaprezentowane zostały na forum szkoły . Uczniowie i rodzice obejrzeli wykonane prace. Wystawa zachęciła dzieci i młodzież do sięgnięcia po następne ciekawe pozycje książkowe rozwijające ich zainteresowania czytelnicze co przyczyniło się do wzrostu wypożyczeni w naszej bibliotece.
- Konkursy i akcje czytelnicze w ramach Programu:
-„ Klub pożeraczy książek”
- działania związane z Międzynarodowym Miesiącem Bibliotek Szkolnych (konkurs plastyczny „Okładka mojej ulubionej książki”; zajęcia czytelnicze- Dzień Bajkowych Postaci – zajęcia czytelnicze z wykorzystaniem teatrzyku kamishibaj Dzień Głośnego Czytania,}
- Dzień Misia – zajęcia czytelnicze w klasach1-3
- Dzień Kubusia Puchatka – zajęcia czytelnicze w klasach 1-3
- Konkursy z okazji Dnia Kota – „Kocia zakładka do książki” i „Koci komiks”, zajęcia czytelnicze,
- „Potyczki frazeologiczne”- konkurs z okazji MDJO
- Konkurs plastyczny z okazji Dnia Patrona- „Portret patrona szkoły Bolesława Prusa”
- Konkurs na recenzję książki „Czytam i polecam”
- Najlepsi czytelnicy naszej szkoły – konkurs
- Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom-( Dzień Głośnego Czytania, czytanie dzieciom przez zaproszonych gości – Komendanta OSP w Poświętnem, przedstawicielkę Szwadronu 10 Pułku Ułanów Litewskich – sekcja kobieca),
Wnioski:
- Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką.
- Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestsellery.
- Ciekawy księgozbiórpozwala uczniom miło spędzać czas na przerwach, dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania.
- Dyskusje na temat przeczytanych książek, dają możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych.
- Zwiększyła się w bibliotece obecność dzieci młodszych.
- Wyraźnie wzrosła ilość uczniów korzystających z biblioteki oraz ilość wypożyczeń.
- Szkoła aktywnie włączyła się w realizacje NPRCZ i jest otwarta na udział w podobnych zadaniach w przyszłości.
- Przedszkole
Całkowity koszt programu wyniósł 3750 zł Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 3000 zł Wkład własny: 750 zł. Zakupiono 142 książki dostosowane do wieku 3-6 lat. Dzięki temu uzyskano większy wybór tytułów do czytania wspólnie z rodzicami.
Rodzice zostali poinformowani o nowościach zakupionych do biblioteki oraz wartościach jakie niesie czytanie dzieciom każdego dnia - ulotka
Działania promujące czytelnictwo w grupach przedszkolnych
- całoroczna akcja – „Czytanie na dywanie” z udziałem uczennic z klas 5-7 (wolontariat)
- cotygodniowe spotkania w bibliotece szkolnej grupy 0a
- Dzień Misia : zajęcia czytelnicze oraz konkurs plastyczny;
- Tydzień Postaci Bajkowych- zajęcia czytelnicze, wykorzystanie teatrzyku kamishibaj
- Dzień Kubusia Puchatka – zajęcia czytelnicze;
-Dzień Kota – zajęcia czytelnicze
- spotkanie wszystkich grup przedszkolnych z pisarką utworów dla dzieci- Bożeną Rogowską;
-Zajęcia w oddziałach przedszkolnych z wykorzystaniem książek zakupionych z NPRC:
oddział |
Tytuł książki |
Tematyka tygodnia |
cele |
0c 4 latki |
,,Zasypiamy bez mamy” |
Moja mama jest kochana |
- zwrócenie uwagi na rozwój poczucia bezpieczeństwa u dzieci - oswajanie z trudnymi emocjami, ukazywanie sposobów radzenia sobie z nimi
|
0c 4 latki |
Żubr Pompik |
Odkrywamy świat |
- uwrażliwienie na piękno i wartości przyrody w życiu człowieka, - zapoznanie ze zjawiskami przyrody np. barwy ochronne - poznanie i utrwalenie nazw obiektów przyrodniczych |
0b 5 latki
|
,, Co słychać na łące” |
Mieszkańcy łaki |
- kształtowanie postaw proekologicznych - poszerzenie wiadomości o łące i jej mieszkańcach |
0d 3 latki |
Księga magicznych słów |
U fryzjera |
- zwrócenie uwagi na używanie zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach dnia codziennego - wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie - rozwiązywanie problemów i kontroli własnego zachowania |
0d 3 latki |
,,Jadzia Pętelka czuje złość” |
Ulubione bajki |
- nabywanie umiejętności rozróżniania i nazywania stanów emocjonalnych - uczenie się rozwiązywania problemów i kontroli własnego zachowania |
0a 6 latki |
,,wierszyki paluszkowe” Przygody jeża Szymona |
Mieszkańcy łąki |
- doskonalenie koordynacji słuchowo – wzrokowej - ćwiczenia prawidłowej wymowy, -rozwijanie aktywności twórczej poprzez ekspresję słowną i ruchową - utrwalenie nazw kwiatów łąkowych, - zachęcanie do wielozdaniowych wypowiedzi na określony temat
|
0a 6 latki |
Opowieści o prawach dziecka |
,, Święto dzieci |
- zapoznanie z prawami dziecka, - zachęcanie do wyrażania swojego zdania, - wdrażanie do przestrzegania ustalonych w grupie zasad |
WNIOSKI:
Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki dla przedszkolaków spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, często bestsellery, które dostarczają małym czytelnikom radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudzają zainteresowania. Rozmowy na temat przeczytanych książek dają możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjują różne nowe działania na rzecz promowania czytelnictwa.
Krystyna Adamek
Krystyna Skorupska