LEKTURKI SPOD CHMURKI w klasie 1- moduł II

projekt "CZYTAM Z KLASĄ" - „NAUKOWY ZAWRÓT GŁOWY

logo_lekturki.jpg

            Uczniowie klasy I ukończyli realizację II modułu III edycji projektu czytelniczego „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.

Do realizacji II modułu projektu wybraliśmy lekturę Agnieszki Frączek "Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą". Jest to dość obszerna książka, dlatego pierwszoklasistom w czytaniu pomagali rodzice, wychowawca oraz zaproszona na zajęcia pani polonistka. Następnie dzieci uzupełniły lekturniki. Najpierw metryczkę, a później kolejne strony. W efekcie czego powstały portrety głównego bohatera oraz ilustracje jego przygód. Najczęściej rysowały Julka hodującego zaskrońce oraz przyrządzającego chemiczne mikstury w kuchennym laboratorium.

W następnym zadaniu uczniowie bawili się w  ilustratorów wymyślając i ilustrując  dalsze części przygód bohatera książki. Kilkoro z nich narysowało Julka jak pisze wiersze dla dzieci, inni narysowali jak czyta dzieciom swoje utwory. Jednak najbardziej wodze fantazji popuścili chłopcy wymyślając kolejne niesamowite eksperymenty przeprowadzane przez Juliana.

Kolejne zadanie to "Lektura w pudełku". Dzieci zgromadziły w nim przedmioty, które kojarzyły się im z lekturą. Siedząc w kręgu każde z nich prezentowało i omawiało włożony przez siebie eksponat. W pudełku znalazły się: jaszczurka (Julek hodował zaskrońce), długopis i notes (w notesie pisał wiersze),  dzienniczek (miał wiele uwag za złe zachowanie w szkole), bilet (wybrał się w podróż pociągiem do cioci do Łodzi), klucz (zgubił klucz do szuflady, w której ukrywał swój notes), sznurek (bawił się w strażaka). Zadanie to było bardzo emocjonujące.

Natomiast ze scenariusza "Naukowy zawrót głowy" uczniowie zrealizowali kilka wybranych zadań. Pierwsze z nich to zabawa "Kto to powiedział?" Większość zawodów pierwszoklasiście odgadli prawidłowo, ale niektóre opisy były zbyt trudne. I tak powstały nowe profesje np. "rurarz" - zamiast hydraulik czy "masażer" - zamiast fizjoterapeuta. Kolejne zadania związane z biurem detektywistycznym również przysporzyły wiele emocji. Uczniowie bez problemu stworzyli rysopis poety oraz wskazali i wykonali jego atrybuty np. długopis, notes, okulary, a nawet komputer. Zaproponowali też eksperymenty do wykonania m.in. "Czy powietrze waży?", "Czy światło potrzebne jest roślinom do wzrostu?", "Jak się rozkładają śmieci?". Dwa z nich już wykonaliśmy.

Lektura bardzo się dzieciom podobała, ponieważ w ciekawy i zabawny sposób opowiada o przygodach pisarza, kiedy był jeszcze małym chłopcem. Okazuje się, że Julian Tuwim w dzieciństwie był niezłym urwisem.

 

Bożena Topczewska

 

Powrót na początek strony